ALGEMENE VOORWAARDEN SBA FINANCE


Artikel 1 - SBA Finance

 

  • Dit zijn de algemene voorwaarden van de besloten vennootschap SBA Finance BV gevestigd en kantoorhoudende te (2406 LN) Alphen aan den Rijn aan de Fanny Blankers-Koenstraat 17 , ingeschreven in het handelsregister onder nummer 95289968 (“SBA”), SBA houdt zich bezig met bedrijfskundig advies en boekhoudkundige en (salaris)administratieve werkzaamheden.
  • De bedingen in deze algemene voorwaarden zijn niet slechts gemaakt ten behoeve van SBA, maar ook ten behoeve van alle andere personen die voor SBA werkzaam zijn of ten tijde van de uitvoering van de werkzaamheden voor SBA werkzaam waren, respectievelijk alle personen die bij de uitvoering van enige opdracht door SBA zijn ingeschakeld, respectievelijk alle personen voor wie handelen of nalaten SBA wettelijk aansprakelijk zou kunnen zijn (“beding ten behoeve van derden”).

 

Artikel 2 - Toepasselijkheid

 

  • Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten van opdracht die tot stand komen tussen opdrachtgever en SBA (aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten daaronder begrepen) (“opdracht”) en de fase voorafgaand aan de totstandkoming van een opdracht.
  • Indien een beding, deel uitmakend van deze algemene voorwaarden of van de opdracht gesloten tussen de opdrachtgever en SBA nietig zou zijn of vernietigd wordt, blijft de opdracht voor het overige in stand en zal het betreffende beding in overleg tussen partijen worden vervangen door een beding dat de strekking van het oorspronkelijke beding zoveel mogelijk benadert.
  • In het geval deze algemene voorwaarden en de opdracht strijdige bepalingen bevatten, gelden de bepalingen in de algemene voorwaarden, tenzij in de opdracht uitdrukkelijk van de algemene voorwaarden wordt afgeweken.
  • Eventueel door de opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden zijn uitdrukkelijk niet van toepassing op de opdracht tussen opdrachtgever en SBA.

 

Artikel 3 - Totstandkoming van de opdracht

 

  • SBA zal op verzoek van opdrachtgever een digitale offerte toezenden voor de uit te voeren werkzaamheden. Die offerte moet worden aangemerkt als de uitnodiging aan opdrachtgever tot het doen van een aanbod. De digitale instemming met de offerte door opdrachtgever heeft te gelden als aanbod aan SBA tot het aangaan van de opdracht.
  • De opdracht komt tot stand als SBA het aanbod van opdrachtnemer digitaal aanvaardt.
  • Het staat SBA vrij te bewijzen dat de opdracht op andere wijze tot stand is gekomen.


Artikel 4 - Verplichtingen van de opdrachtgever

 

  • Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke SBA nodig heeft voor het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
  • SBA heeft het recht de uitvoering van de overeenkomst van opdracht op te schorten tot het moment dat opdrachtgever aan de in het vorige lid genoemde verplichtingen heeft voldaan.
  • Ingeval van opdrachten tot controle van financiële verantwoordingen zal opdrachtgever SBA op de hoogte brengen van alle overige informatie die voor de uitvoering of voltooiing van de opdracht relevant is.
  • Opdrachtgever is gehouden SBA onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de opdracht van belang kunnen zijn.
  • Opdrachtgever is verplicht SBA tijdig, juist en volledig te informeren omtrent (wijzigingen in) de juridische structuur en de zeggenschapsverhoudingen van (de groep, waartoe) opdrachtgever (behoort), alsmede van alle overige (financiële) samenwerkingsverbanden haar onderneming of organisatie aangaand, een en ander in de ruimste zin van het woord, zodat SBA in staat is te voldoen aan onafhankelijkheidsvoorschriften van nationale en buitenlandse regelgevers
  • Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan SBA ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
  • De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende schade geleden door SBA, de door haar gemaakte extra kosten en het extra honorarium, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en bescheiden, zijn voor rekening van opdrachtgever.
  • Indien SBA op locatie van opdrachtgever werkzaamheden verricht, draagt opdrachtgever zorg voor een geschikte werkplek, die voldoet aan de Arbowet en de daaruit voortvloeiende beleidsregels.

 

Artikel 5 - Uitvoering van de opdracht

 

  • SBA bepaalt de wijze waarop de opdracht wordt uitgevoerd. SBA zal zo mogelijk rekening houden met tijdig verstrekte en verantwoorde aanwijzingen van opdrachtgever omtrent de uitvoering van de opdracht. Eén en ander ter vrije beoordeling van SBA. Na overleg met opdrachtgever bepaalt SBA door welke van haar medewerkers de opdracht wordt uitgevoerd. In geval belet of ontstentenis van aangewezen medewerkers staat het SBA vrij de opdracht door een andere medewerker te laten uitvoeren. Artikelen 7:404 en 7:409 BW zijn niet van toepassing.
  • SBA zal bij de uitvoering van de opdracht de zorg van een goed adviseur, althans van een goed opdrachtnemer in achtnemen.
  • Indien tijdens de opdracht werkzaamheden zijn verricht ten behoeve van de opdrachtgever welke niet vallen onder de werkzaamheden zoals opgenomen in een door opdrachtgever aanvaarde offerte, wordt aan de daarop betrekking hebbende aantekeningen/gegevens in de administratie van SBA het vermoeden ontleend dat deze werkzaamheden in incidentele opdracht van de opdrachtgever zijn verricht.
  • De uitvoering van de opdracht is niet - tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk wordt vermeld - specifiek gericht op het ontdekken van fraude. Indien de werkzaamheden aanwijzingen voor fraude opleveren, zal SBA daarover digitaal rapporteren aan opdrachtgever.
  • De uitvoering van de opdracht geschiedt enkel ten behoeve van opdrachtgever, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders overeenkomen. Derden kunnen aan de inhoud van de opdracht, noch aan verrichte werkzaamheden enig recht ontlenen, ook niet wanneer zij direct of indirect als belanghebbende bij het resultaat van de werkzaamheden zijn aan te merken.

 

Artikel 6 - Leveringstermijnen

 

  • Is opdrachtgever een vooruitbetaling verschuldigd of dient hij voor de uitvoering benodigde informatie en/of materialen ter beschikking te stellen, dan gaat de termijn waarbinnen de opdracht dient te worden afgerond niet eerder in dan nadat de betaling geheel is ontvangen respectievelijk de informatie en/of materialen geheel ter beschikking zijn gesteld aan SBA.
  • Termijnen waarbinnen de opdracht dient te zijn afgerond, zijn slechts te beschouwen als een fatale termijn, indien dit uitdrukkelijk is overeengekomen.
  • Opdracht kan - tenzij uitvoering blijvend onmogelijk is – door opdrachtgever niet wegens termijnoverschrijding worden ontbonden, tenzij SBA de opdracht ook niet of niet geheel uitvoert binnen een hem na afloop van de overeengekomen leveringstermijn per mail aangezegde redelijke termijn. Ontbinding is dan toegestaan conform artikel 6:265 BW.

 

Artikel 7 - Vergoeding

 

  • SBA heeft vóór de aanvang van de werkzaamheden en tussentijds het recht de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot op het moment dat opdrachtgever een naar redelijkheid en billijkheid bepaald voorschot voor de te verrichten werkzaamheden heeft betaald aan SBA, dan wel daarvoor zekerheid heeft gesteld.
  • De vergoeding van SBA is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende opdracht, maar wordt berekend met inachtneming van de gebruikelijke tarieven van SBA en is verschuldigd naar mate door SBA werkzaamheden ten behoeve van opdrachtgever zijn verricht.
  • De vergoeding van SBA, zo nodig vermeerderd met verschotten en declaraties van ingeschakelde derden, wordt inclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting, per kwartaal vooraf, dan wel op nader overeen te komen wijze aan opdrachtgever in rekening gebracht.
  • Verhoging van de vergoeding, voortvloeiende uit aanvullingen en wijzigingen van de opdracht zijn voor rekening van opdrachtgever.
  • Indien de opdracht door opdrachtgever of SBA opgeschort of beëindigd wordt, heeft SBA recht op volledige betaling van tot op het moment van opschorting of beëindiging verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten.

 

Artikel 8 - Betaling

 

  • Betaling van de facturen van SBA dient - zonder enige korting, opschorting of verrekening - plaats te vinden binnen veertien (14) dagen na factuurdatum. Bezwaren van opdrachtgever dienen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na factuurdatum schriftelijk en gemotiveerd aan SBA kenbaar te worden gemaakt, onder betaling van het onbetwiste deel van de factuur.
  • SBA is in ieder geval gerechtigd om de opgedragen werkzaamheden op te schorten wanneer facturen ouder dan 45 dagen niet zijn voldaan, overeengekomen voorschotnota’s of tussentijdse declaraties niet zijn voldaan, het kredietrisico op een opdrachtgever als te hoog wordt ingeschat of de continuïteit van de bedrijfsvoering van een opdrachtgever onvoldoende zeker is. Ingeval van opschorting van werkzaamheden door SBA wordt dit schriftelijk aan opdrachtgever medegedeeld.
  • SBA is gerechtigd om in het geval van facturen welke 45 dagen na factuurdatum onbetaald gebleven zijn, buitengerechtelijke kosten overeenkomst de staffel Buitengerechtelijke Incassokosten (BIK) in rekening te brengen. Alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten die verband houden met de invordering van de door SBA aan opdrachtgever verzonden facturen komen voor rekening van opdrachtgever. De gerechtelijke kosten zijn niet beperkt tot de te liquideren proceskosten, doch zullen integraal voor rekening van opdrachtgever zijn, indien deze (in overwegende mate) in het ongelijk wordt gesteld.
  • In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag.

 

Artikel 9 - Geheimhouding 

 

  • SBA is verplicht tot geheimhouding tegenover derden, die niet bij de uitvoering van de opdracht zijn betrokken. Deze geheimhouding betreft alle informatie van vertrouwelijke aard die haar door de opdrachtgever als zodanig ter beschikking is gesteld en de door verwerking daarvan verkregen resultaten. Deze geheimhouding geldt niet voor zover wettelijke- of beroepsregelen die SBA een informatieplicht opleggen.
  • SBA is gerechtigd de na bewerking verkregen cijfermatige uitkomsten, mits die uitkomsten niet te herleiden zijn tot individuele opdrachtgevers, aan te wenden voor statistische of vergelijkende doeleinden.
  • Uitgezonderd het bepaalde in het vorige lid, is SBA niet gerechtigd de informatie die hem door opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld aan te wenden tot een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen.
  • Opdrachtgever zal de inhoud van rapporten, adviezen of andere al dan niet schriftelijke uitingen van SBA, die niet zijn opgesteld of gedaan met de strekking derden daarvan van in kennis te stellen, niet openbaar maken, tenzij SBA hiertoe voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verleend. Opdrachtgever zal die maatregelen nemen die bewerkstelligen dat derden geen kennis van de in de vorige volzin bedoelde inhoud kunnen nemen.

 

Artikel 10 - Intellectuele eigendom 

 

  • Alle mogelijke bestaande en toekomstige intellectuele en industriële eigendom met betrekking tot, dan wel voortvloeiend uit, de uitvoering van de opdracht, berusten bij SBA. Niets in de opdracht strekt tot overdracht van zodanige rechten aan opdrachtgever.
  • Opdrachtgever verbindt zich om voor zover op grond van het bepaalde in artikel 10.1 nadere leverings- en/of andere rechtshandelingen noodzakelijk mochten zijn, op eerste verzoek van SBA die handelingen te verrichten en alle daartoe noodzakelijke documenten te ondertekenen zonder daaraan nadere voorwaarden te verbinden. In dit kader verleent opdrachtgever hierbij aan SBA een onherroepelijke en privatieve volmacht om namens opdrachtgever de handelingen te verrichten als in de vorige volzin bedoeld.
  • Het is opdrachtgever uitdrukkelijk verboden de intellectuele en industriële eigendomsrechten van SBA, waaronder begrepen computerprogramma's, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen en (model)contracten van SBA al dan niet in gewijzigde vorm en al dan niet met inschakeling van derden te verveelvoudigen, openbaar te maken of te exploiteren.
  • Het is opdrachtgever niet toegestaan de in artikel 10.3 bedoelde zaken aan derden ter hand te stellen, anders dan ter inwinning van een deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden van SBA.
  • Bij overtreding van de in dit artikel genoemde bepalingen verbeurt opdrachtgever ten behoeve van SBA een dadelijk opvorderbare boete van € 500,00 per overtreding voor elke dag, een deel van de dag daaronder begrepen, dat opdrachtgever in overtreding is. Dit laat onverlet het recht van SBA om daarnaast nog een volledige schadevergoeding voor de ter zake geleden schade te vorderen.


Artikel 11 - Overnamevergoeding

 

  • Indien opdrachtgever gedurende de opdracht, of in de periode van één jaar na het einde van de opdracht, direct of indirect een werknemer van SBA die op grond van de opdracht werkzaamheden uitvoert of heeft uitgevoerd voor opdrachtgever, werft door deze werknemer een (tijdelijk) dienstverband aan te bieden, deze werknemer als zelfstandige in te huren, dan wel deze werknemer direct of indirect een opdracht verstrekt buiten SBA om, zal opdrachtgever aan SBA een vergoeding verschuldigd worden gelijk aan zes (6) maal het laatste brutoloon dat SBA aan deze werknemer heeft betaald.
  • Opdrachtgever zal de onder artikel 11.1 genoemde overnamevergoeding betalen aan SBA na ontvangst van een daartoe bestemde factuur van laatstgenoemde. Betaling van die factuur dient binnen veertien (14) dagen na factuurdatum te zijn voldaan.

 

Artikel 12 - Aansprakelijkheid

 

  • De aansprakelijkheid van SBA voor schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de opdracht, uit onrechtmatige daad of anderszins, is beperkt tot het bepaalde in dit artikel.
  • SBA zal in ieder geval gedurende een periode van vijf (5) jaar na het sluiten van de Overeenkomst een adequate beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten - en in stand houden - bij een te goeder naam en faam bekendstaande verzekeraar voor het verzekeren van de risico’s die zouden kunnen voortvloeien uit de Dienst.
  • Iedere aansprakelijkheid van SBA in verband met de uitvoering van een opdracht of anderszins is beperkt tot het bedrag dat krachtens de toepasselijke beroepsaansprakelijkheidsverzekering in het desbetreffende geval wordt uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico dat krachtens die bedrijfsaansprakelijkheids-verzekering in het betreffende geval van toepassing is. Opdrachtgever kan op verzoek een afschrift van de polis worden toegezonden.
  • Indien om welke reden dan ook geen uitkering door de verzekeraar plaatsvindt, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot directe schade en tot een bedrag gelijk aan maximaal tweemaal de gemiddelde vergoeding dat ten behoeve van de opdracht is gedeclareerd in de twaalf (12) maanden voorafgaand aan de gebeurtenis waardoor de aansprakelijkheid ontstond, doch is onder alle omstandigheden beperkt tot een maximumbedrag van € 10.000,00.
  • Als uitzondering op het bepaalde in artikel 12.4 geldt dat de beperking van de aansprakelijkheid van SBA als opgenomen in Artikel 12.4 niet van toepassing is in het geval de reden voor het nietuitkeren onder genoemde bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering gelegen is in het feit dat de verzekeringspremies van genoemde verzekering niet (tijdig) door SBA zijn betaald aan de verzekeraar.
  • In afwijking van het bepaalde in Artikel 12.4 geldt dat de totale aansprakelijkheid van SBA in geval van schade door dood of letsel - indien de verzekeraar van SBA om wat voor reden dan ook ten aanzien van deze schade niet tot een uitkering zou overgaan – maximaal € 15.000 bedraagt.
  • Indien om welke reden dan ook geen uitkering door de verzekeraar plaatsvindt, is de aansprakelijkheid van SBA beperkt tot de schade voor zover die blijkt uit het bepaalde in artikel 12.8 t/m 12.15.
  • SBA is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
  • Onder ‘directe schade’ wordt uitsluitend verstaan:

 

  1. de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
  2. de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van SBA aan de Overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan SBA toegerekend kunnen worden; en
  3. de redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in dit Artikel.

 

  • Schade die niet als ‘directe schade’ kan worden aangemerkt, wordt in dit kader gekwalificeerd als ‘indirecte schade’. Aansprakelijkheid voor indirecte schade (zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie) wordt onder alle omstandigheden uitgesloten.
  • SBA is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat bij opdrachtgever of derden doordat de door opdrachtgever aan SBA verstrekte gegevens onjuist of onvolledig zijn, dan wel niet of niet tijdig zijn aangeleverd door (of namens) opdrachtgever aan SBA.
  • SBA is niet aansprakelijk voor enige schade en kosten die de opdrachtgever heeft geleden, lijdt of zal lijden als gevolg van toepassing van de wet- en regelgeving die SBA bij de uitvoering van de opdracht dient na te leven. Hieronder begrepen, doch niet uitsluitend, schade en kosten ontstaan als gevolg van (i) een (naar later blijkt ten onrechte) melding van een ongebruikelijke transactie en (ii) het uitvoeren van een identificatieprocedure.
  • SBA is niet aansprakelijk voor beschadiging, het verlies of het tenietgaan van bescheiden en/of data tijdens vervoer of fysieke en/of digitale verzending, ongeacht door of namens wie het vervoer of de verzending geschiedt.
  • SBA is niet aansprakelijk voor het (niet) functioneren van programmatuur, apparatuur en/of internetverbindingen van SBA, opdrachtgever of van derden.
  • SBA is niet aansprakelijk voor beschadiging of het tenietgaan van bescheiden en/of data die zij ten behoeve van opdrachtgever in zijn bezit heeft, indien de beschadiging of het tenietgaan van deze bescheiden heeft plaatsgevonden nadat SBA opdrachtgever schriftelijk heeft verzocht deze bescheiden en/of data op te halen en opdrachtgever aan dit verzoek binnen de door de SBA gestelde termijn geen gehoor heeft gegeven.
  • Claims in verband met beweerdelijke aansprakelijkheid van SBA dienen zo spoedig mogelijk schriftelijk en gemotiveerd te worden ingediend, doch uiterlijk binnen twaalf (12) maanden na ontdekking van de betreffende schade door opdrachtgever.
  • SBA heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, zijn verplichtingen nog na te komen om zodoende de schade van opdrachtgever ongedaan te maken dan wel te beperken.
  • Indien SBA, tezamen met een of meerdere derde(n) een opdracht heeft ontvangen, is SBA alleen aansprakelijk ter zake van een tekortkoming in de nakoming die aan SBA kan worden toegerekend.

Artikel 7:407 lid 2 BW is niet van toepassing.

  • De beperkingen van aansprakelijkheid als opgenomen in dit artikel 12 verliezen hun werking in geval er sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van SBA.
  • Opdrachtgever vrijwaart SBA voor eventuele aansprakelijkheden van derden, die stellen schade te lijden of te hebben geleden door of in verband met het uitvoeren van de opdracht door opdrachtgever.

 

Artikel 13 - Vrijwaring 

 

Opdrachtgever vrijwaart SBA alsmede alle derden als bedoeld in artikel 1.2 van deze algemene voorwaarden ter zake van alle aanspraken van derden, die stellen schade te hebben geleden door of in verband met werkzaamheden die door SBA ten behoeve van de opdrachtgever zijn uitgevoerd.

 

Artikel 14 - Beëindiging van de opdracht

 

  • Opdrachtgever en SBA kunnen de opdracht die voor onbepaalde tijd is aangegaan te allen tijde opzeggen tegen het einde van de kalendermaand met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden.
  • Opdrachtgever kan de opdracht verstrekt voor bepaalde tijd niet tussentijds opzeggen.
  • Artikel 7:408 lid 1 en 2 BW zijn niet van toepassing op de opdracht.
  • Opzegging dient schriftelijk aan de andere partij te worden medegedeeld.
  • Indien en voor zover SBA de opdracht door opzegging beëindigt, is SBA gehouden opdrachtgever gemotiveerd mede te delen welke redenen ten grondslag liggen aan de opzegging.
  • SBA behoudt bij opzegging - door welke partij ook - aanspraak op betaling van de facturen voor door SBA tot dan toe verrichte werkzaamheden.
  • Indien SBA de opdracht heeft opgezegd, heeft opdrachtgever recht op medewerking bij overdracht van de opdracht, tenzij er feiten en omstandigheden aan die opzegging ten grondslag liggen die aan opdrachtgever zijn toe te rekenen. Voor zover de overdracht van werkzaamheden extra kosten met zich meebrengt, is SBA gerechtigd deze aan opdrachtgever in rekening te brengen.
  • Onverminderd het bepaalde in artikel 14.1 - en onverminderd hetgeen volgt uit de wet - heeft SBA de bevoegdheid om de opdracht, per aangetekend schrijven, met onmiddellijke ingang te ontbinden en zonder tot enige vergoeding van schade gehouden te zijn, indien:

 

  1. opdrachtgever surséance van betaling of faillissement aanvraagt;
  2. opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard;
  3. de onderneming van opdrachtgever wordt geliquideerd;
  4. SBA op basis van eigen oordeelsvorming van mening is dat voortzetting van de relatie met opdrachtgever als gevolg van geconstateerde fraude en/of overtredingen een bedreiging vormt voor de goede naam van SBA.

 

  • Opdrachtgever is gehouden SBA terstond te informeren zodra het faillissement van opdrachtgever wordt aangevraagd, opdrachtgever zelf een verzoek tot toepassing Wet op Schuldsanering Natuurlijke Personen indient dan wel surseance van betaling aanvraagt.

 

Artikel 15 - Gevolgen beëindiging opdracht

 

  • Alle zaken, daaronder begrepen schriftelijke stukken (en fotokopieën daarvan), welke SBA ten behoeve van de uitvoering van een opdracht vanuit opdrachtgever tijdens de duur van de opdracht, onder zich krijgt, zijn en blijven eigendom van opdrachtgever. SBA zal deze zaken op de dag waarop de opdracht eindigt wederom aan opdrachtgever ter beschikking stellen, tenzij opdrachtgever SBA schriftelijk kenbaar maakt dat zij de zaken dient te vernietigen, in welk SBA de zaken zal vernietigen.
  • Verplichtingen welke naar hun aard bestemd zijn om ook na beëindiging van de opdracht voort te duren, blijven na beëindiging van de opdracht bestaan. De beëindiging van de opdracht ontslaat Partijen uitdrukkelijk niet van het bepaalde met betrekking tot vrijwaring, intellectuele eigendom, aansprakelijkheid, toepasselijk recht en bevoegde rechtsprekende instantie.

 

Artikel 16 - Reclames

 

  • Reclames met betrekking tot de uitvoering van de opdracht en/of het factuurbedrag dienen schriftelijk binnen dertig (30) dagen na de verzenddatum van de stukken, factuur of informatie waarover opdrachtgever reclameert, dan wel binnen dertig (30) dagen na de ontdekking van het gebrek indien opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan SBA te worden kenbaar gemaakt.
  • Reclames als in het eerste lid bedoeld, schorten de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
  • In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft SBA de keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid van door opdrachtgever reeds betaalde vergoeding.


Artikel 17 - Bescherming persoonsgegevens

 

  • SBA zal de persoonsgegevens die hij in het kader van de opdracht verwerkt ten behoeve van opdrachtgever, verwerken overeenkomstig de op enig moment geldende privacywetgeving (waaronder in ieder geval begrepen de Algemene Verordening Gegevensbescherming).
  • SBA zal de persoonsgegevens als bedoeld in artikel 15.1 slechts verwerken voor de volgende doelen:
    • het verlenen van de diensten zoals overeengekomen op basis van de opdracht;
    • het berekenen en vastleggen van inkomsten en uitgaven en het doen van betalingen;
    • het innen van vorderingen, waaronder begrepen het in handen van derden stellen van die vorderingen, alsmede andere activiteiten van intern beheer;
    • het onderhouden van contacten met opdrachtgever;
    • het behandelen van geschillen en het doen laten uitvoeren van accountantscontrole, dan wel andersoortige controle.

 

  • SBA is gerechtigd de na bewerking verkregen cijfermatige uitkomsten, mits die uitkomsten niet te herleiden zijn tot individuele opdrachtgevers, aan te wenden voor statistische of vergelijkende doeleinden.
  • Uitgezonderd het bepaalde in artikel 17.1 en 17.2, is SBA zonder toestemming van opdrachtgever niet gerechtigd de persoonsgegevens die hem door de opdrachtgever ter beschikking worden gesteld aan te wenden voor een ander doel dan waarvoor zij werden verkregen, tenzij in het geval SBA voor zichzelf optreedt in een tucht, straf-, of civiele procedure waarbij deze gegevens van belang kunnen zijn.

 

Artikel 18 - Toepasselijk recht en forumkeuze

 

  • Op alle opdrachten tussen SBA en opdrachtgever, waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing.
  • Geschillen zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde rechter van de rechtbank Den Haag. Niettemin heeft SBA het recht om geschillen aan de bevoegde rechter van de woon- of vestigingsplaats van opdrachtgever voor te leggen.


Privacy policy

OK